Inlägget gjort

VI FIRAR VÄRLDSDAGEN FÖR VETENSKAP

Den 10 november markeras en viktig FN-dag, nämligen världsdagen för vetenskap för fred och utveckling. Dagen markerar den viktiga rollen som forskning har för att skapa fred och utveckling över hela världen.

Världens vetenskapsdag

Om vi ​​ska lyckas skapa ett hållbart samhälle, måste forskning och forskare bidra till detta. Forskare måste hjälpa alla att få kunskap om forskning. På det sättet kan vi alla bidra till att påverka vad som ska forskas om. På så sätt kan alla hjälpa till att skapa ett bättre samhälle. För att lyckas med detta är det viktigt att skolor och dagis också tar ansvar för att främja forskning och vetenskap.

Läs mer om världens vetenskapsdag för fred och utveckling här.

FORSKARFABRIKEN FIRAR VÄRLDENS VETENSKAPSDAG

Vi hoppas att alla skolor och dagis kan ta sig tid att göra ett spännande experiment och prata om forskning och vetenskap med sina elever och barn som anledning för denna dag. På det sättet kan vi visa våra barn hur spännande vetenskap är.

Här hittar du ett förslag på experiment som du kan göra med barnen.

Hela helgen till midnatt den 11 november kommer vi också att ha 20% rabatt i hela vår webbutik.

Använd denna rabattkod: vvd2018

(Rabattkod kan inte användas på specialerbjudanden, julkalender och böcker.)

Säkra dig 20% rabatt – beställ unika julklappar

VI MÅSTE SKAPA GLÄDJE FÖR NATURVETENSKAP PÅ FRITIDEN

Forskarfabriken arbetar för att barn ska bli intresserade av naturvetenskap under sin fritid. Forskning visar att det finns många faktorer som påverkar barns intresse och vetenskapliga kunskaper. Att bemästra i skolan räcker inte för att rekrytera fler naturvetenskapshjältar i framtiden. För att lyckas med satsningen på naturvetenskap i skolan måste barnens intresse för ämnena också skapas på fritiden. Här är åtgärder som Forskarfabriken gör helt avgörande.

– Behovet för tekniska och vetenskapliga kunskaper kommer bara att fortsätta öka. För att möta detta behov måste vi börja tidigt för att skapa positiva förknippningar till ämnena i fritiden. Det gör vi på Forskarfabriken.

Fabriksvisionen är att forskning ska vara en lika naturlig fritidsaktivitet som fotboll och teater.

– Vi har en tradition att utbilda våra kroppar på sin fritid, men det är lika viktigt och roligt att träna din hjärna, säger fabrikschefen i Forskarfabriken Hanne Finstad. Enligt forskning måste barnen uppleva ämnena utanför skolan, över plattformar som tv, vetenskapscenter och andra fritidsanläggningar. De behöver förebilder inom naturvetenskap, och en kultur som berättar för dem att det är coolt att vara ”nörd”.

Unga forskare är helt beroende av en gemensam arena där de kan få utlopp för sina intressen. Vi måste skapa samma genmenskap som finns i sport också kring forskning.

Inlägget gjort

Adventskalender med lek och lärande

Adventskalender
Forskarfabrikens Adventskalender

Beställ adventskalendern alla pratar om!

Det är begränsat antal julkalenders så det gäller att vara tidig ute. I år har alla paketen fått en läcker julröd inpackning och innehållet är helt nytt från förra året.

Fortsätt läsa Adventskalender med lek och lärande

Inlägget gjort

Slajm är både roligt och lärorikt – här får du veta varför

Slajm är både roligt och lärorikt – här får du veta varför

Barn över hela världen skapar små slajmfabriker hemma. Vuxna kan misströsta när raklöddret är slut och det är kladdigt på golvet. Men var glad i stället, för det finns mycket att lära av slajm. Här får du förslag på vad och hur.

Redan de gamla egyptierna tillverkade färg och kosmetika utan att kunna något om kemi. Det kunde inte heller vikingarna, som impregnerade segel av ull så att de blev helt vatten- och vindtäta. I stället testade de olika metoder och upptäckte vad som gav önskat resultat.

När barn blandar allt från majsenamjöl till ansiktsmasker och tandkräm för att skapa slajm så arbetar de på ett liknande sätt och här finns många möjligheter till lärande. Därför har vi på Forskerfabrikken tillverkat slajm sedan 2002.

 

Fortsätt läsa Slajm är både roligt och lärorikt – här får du veta varför

Inlägget gjort

Hur skapar barnen ett intresse för naturvetenskap?

Glädje skapar intresse för naturvetenskap

Att skapa intresse för naturvetenskap är ett mål i många länder. För framtidens näringsliv behöver forskare, entreprenörer och ingenjörer. Lösningen visar sig vara ganska enkel. Den kallas glädje!

Intresset för naturvetenskap börjar med positiva känslor. Det visar en hel serie studier. I en sådan undersökning skulle australiensiska forskare räkna ut varför vissa väljer yrken som ingenjörer, kemister och fysiker. Därför intervjuade de 400 studenter om hur de tänkte när de valde sina inriktningar. Svaren avslöjade att vuxnas inflytande inte var särskilt viktigt. Det viktigaste var att inriktningen var rolig! Det hade också en viss betydelse att ämnet gav spännande karriärmöjligheter. De som inte valde naturvetenskap, tyckte att dessa ämnena var tråkiga. Fortsätt läsa Hur skapar barnen ett intresse för naturvetenskap?

Inlägget gjort

Byggleksaker ger barn mattehjärna

Att hjälpa barn att utveckla mattehjärnan är lättare än många tror. För här har traditionella byggleksaker som att bygga med klossar, pussel och spel med geometriska former stor effekt.

Gemensamt för alla sådana konstruktioner är att de utvecklar rumsuppfattningen. Det hjälper oss att förstå den tredimensionella världen vi bor i. Du använder din rumsuppfattning när du packar saker i ditt bagage, läser en karta eller delar en tårta. Denna förmåga är också viktig i många yrken där man måste navigera eller kontrollera rörelserna över något som att säkerställa att flyg landar och startar säkert. En god rumsuppfattning passar även bra in vid montering av möbler från Ikea eller en barnstol i bilen.

Fortsätt läsa Byggleksaker ger barn mattehjärna

Inlägget gjort

Tvåspråkiga barn blir smartare

Tvåspråkiga barn blir smartare 

 Hanne S. Finstad, Forskarfabriken

Barn som lär sig två språk redan som småbarn har tur. De får det både enklare när de ska ut i världen och en mer välutvecklad hjärna. Tvåspråkiga gör rätt och slätt bättre ifrån sig än enspråkiga i tester, som mäter hjärnans tankeförmåga.

Att lära sig två språk samtidigt är helt enkelt intensivt för hjärnan, som hela tiden måste välja vilket språk den ska använda. Hjärnskanning avslöjar att även om det tvåspråkiga barnet är i en miljö där bara det ena språket talas, så arbetar hjärnan hela tiden med båda språken. Det kan förklara att de hjärnområden som aktiveras när vi pratar och lyssnar är mer utvecklade hos tvåspråkiga än hos enspråkiga. Kanske är det därför tvåspråkiga är skyddade mot att utveckla alzheimer när de blir äldre?

Fortsätt läsa Tvåspråkiga barn blir smartare

Inlägget gjort

JUMP Math enligt hjärnans premisser!

JUMP Math enligt hjärnans premisser!

Hjärnans arbetsminne får inte överbelastas när vi lär oss. Då blir det omöjligt att ta in ny kunskap. Men i många klassrum blir det fel just här, och barn som annars skulle vara bra i matematik får problem och kommer efter i lärandet .

För att undvika denna fälla är det viktigt att bara introducera en ny färdighet i taget som kanadensiska JUMP Math gör. Det blev uppenbart när Forskarfabriken testade JUMP Math med de elever som hade mest problem med matematik i 6:e klass på en skola i Oslo.

Fortsätt läsa JUMP Math enligt hjärnans premisser!