Passion gör barn duktiga och den väcks med känslor

Forskarfabrikens pedagogiska leksaker

Ska vi bli riktigt bra på något måste vi öva i flera tusen timmar. För att orka det behöver vi passion och den börjar med bra känslor. 

Alla föräldrar vill att barnen ska vara duktiga i skolan och bli bra på något de är intresserade av. Det ger en solid grund för att bemästra livet som vuxen. Men hur får barnen uthålligheten att fördjupa sig i en idrott, ett instrument eller ett ämne över tid? 

Passion ger uthållighet

– Ska man bli bra på något är det nödvändigt att klara av fokuserad träning och många repetitioner, berättar professor Hermundur Sigmundsson vid Institutet för psykologi på NTNU i Trondheim, Norge. Det är också viktigt att ha uthållighet och en positiv inställning så att barnet inte ger upp när det stöter på motgång. Och dessa egenskaper får näring av passion och intresse. 

Hur uppstår passion och intresse? 

– Det uppstår genom att det tänds en inre gnista, en inre motivation, säger Sigmundsson.

Det handlar alltså om känslor. Känslor som liknar dem du kanske fick när du såg filmen om tuschmannen. För vad skulle hända om du själv gjorde det här experimentet på en naturkunskapslektion? Chansen är stor att du skulle haft kul och varit intresserad när läraren efteråt ställde frågor. För varför löser inte tuschmannen upp sig i vattnet? Och vad betyder det egentligen att något är vattenlösligt? 

Att väcka nyfikenheten

Därför arbetar Forskarfabriken med att skapa positiva känslor när barn lär sig. Vi triggar sinnena, överraskar och gör barn nyfikna. Därefter går vi in i ämnet på djupet och sätter in det vi upplever i ett större sammanhang. Och vi gör det tillsammans med andra människor, inte genom att låta barnet sitta ensamt framför en skärm. Vi menar att det har ett stort värde att dela positiva och äkta upplevelser med andra människor. Erfarenheterna fäster bättre när vi kan prata om dem. Samtidigt utvecklar vi sociala färdigheter. 

Sedan Forskarfabriken grundades 2002 har vi haft mer än 150 000 barn på kurs. Samtidigt gör våra pedagogiska leksaker, som vår julkalender med experiment, stor succé. I båda fallen uppstår positiva upplevelser knutna till naturvetenskap och matematik i ett socialt sammanhang. På kurserna utforskar barnen tillsammans med andra och våra pedagogiska lekar engagerar vuxna och barn.   

Forskarfabriken har en effekt som varar

Men har de här upplevelserna en långvarig effekt på intresset för naturvetenskap? För att hitta svar på den frågan har vi tre gånger intervjuat de som gick våra kurser för 10 år sedan och som nu är vuxna. Varje gång har resultatet varit detsamma. Hela 90 % minns kurserna som motiverande och roliga. Och 55 % är fortsatt mycket intresserade av naturvetenskap. 

Det mest spännande svaret i de här tre undersökningarna är ändå det vi får när vi frågar om yrkesval. För nästan 20 % svarar att kurserna de gick på Forskarfabriken har betydelse för att de har valt att utbilda sig inom naturvetenskap som vuxna. Eller som en säger: 

Jag studerar till ingenjör. Jag tror att det beslutet har påverkats av en tidig exponering för experiment och forskning på Forskarfabrikens kurs. Entusiastiska ledare, möjligheten att göra egna upptäckter och förklaringarna vi fick visade mig att forskning och teknik är kul. 

Nu är Forskarfabriken på väg ut i världen för att inspirera ännu fler barn. Under 2017 började vi sälja pedagogiska leksaker till svenska familjer. Vi har nu arrangerat sommarskolor i både Vetlanda i Sverige och i Århus i Danmark. Planen framåt är att arrangera ännu fler sommarskolor för barn i Sverige och Danmark, samt erbjuda våra egenutvecklade pedagogiska leksaker till hela europa.

Källor

  1. The passion scale: Aspects of reliability and validity of a new 8-item scale assessing passion, H Sigmunsson et al, New Ideas in Psychology, vol 56, jan 2020
  2. Hvem blir eksperter? (Who becomes experts?) H. Sigmundsson et al, Fagbokforlaget (2019)(in press)
  3. What is trained develops! Perspective on skill learning, H. Sigmundsson, et al, 

Sports, 5 (2017), p. 38

  1. Students`emotions and academic engagement: Introduction to the special issue. Contemporary Educational Psychology, vol 36, p 1-2, 2011
  2. Student engagement with science in early adolescence: The contribution of enjoyment to students` continuing interest in learning about science. M Ainley et al, Contemporary Educational Psychology, vol 36, p 2-12, 2011

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *