Prickfiskens matjakt

Denna stafetten simulerar hur det är att vara fisk på jakt efter mat i ett hav fullt med plast. Samtidigt får man en anledning att röra på sig.

Tid

Aktiviteten tar 20 – 40 minuter beroende på hur många runder ni genomför. 

Begrepp ni kan prata om:

Mikroplast, plastavfall, nedbrytning av plast, plankton, sopor

Material till 26 personer

  • 100 papperspåsar
  • 70 bitar av plast, till exempel plastkorkar, pipetter eller bitar av sugrör etc.
  • 30 bitar «mat», till exempel godisbitar eller andra produkter som simulerar mat.

Förberedelser

  • Lägg i en bit plast i 70 av påsarna .
  • Lägg i en bit av ”mat” i de resterande 30 påsarna.

Praktiska tips

Denna aktiviteten ägnar sig bäst utomhus, eventuellt i en gympasal eller liknande om ni har möjlighet till det. Om ni vill återupprepa stafetten måste ni va försiktiga med papperspåsarna så de kan användas på nytt ( riv inte sönder dem när ni öppnar )

Så gör man:

  1. Dela in eleverna i lag, det kan vara 4-6 elever per lag (så alla får springa lite).
  2. Markera en start och en målinje. De bör vara ett lagom avstånd från varandra, men tillpassa avståndet efter lokal eller hur långt ni tycker att barnen ska springa. Vid mållinjen lägger du alla de fyllda papperspåsarna huller om buller.
  3. Varje deltagare ska springa från start, bort till mål (eller fångstzonen), ta upp en papperspåse, ta med den oöppnad i handen och springa tillbaka till sitt lag. De måste ta den första papperspåsen de får tag i, det är inte lov att titta eller klämma på påsarna.
  4. När deltagaren är tillbaka vid sitt lag öppnar hen påsen och ser om det är mat eller plast ni har fångat. Om det är mat kan ni lägga maten till sidan. Om det är plast måste nästa deltagare i stafetten ta biten i handen och springa med den för att hämta nästa påse.
  5. Eter ett tag som laget hittar plastbitar kan det bli många bitar som den som springer måste ta med sig. Det är inte tillåtet att tappa någon undervägen, då måste man stoppa och plocka upp plasten igen.
  6. Du är staffettledare och tar tiden. Efter en tid du har bestämt på förhand , tex 4 minuter ( bestäms utöver hur många som ska springa och hur långt) stoppar du dem och så räknar ni hur många bitar mat och hur många bitar plast lagen har hittat.
  7. Ratio av plast jämfört med mat avgör hur många deltagare som måste lämna varje lag. Har ett lag hittat mer mat än plast får alla fortsätta tävla. Har ett lag hittat 4 bitar plast och 2 bitar mat måste 2 deltagare lämna laget. Har ett lag bara hittat plast får ingen fortsätta tävla.
  8. Före nästa runda kan det vara behov för att lägga de använda påsarna med mat/plast tillbaka ( se hur många ni har i fångstzonen)
  9. Återupprepa gärna stafetten med de nya, reducerade lagen. Fortsätt till ni har en vinnare, eller så många runder ni har tid och lust till.

Det kan du berätta:

Prickfisken är en stor familj av fiskar. De är små, planktonätande fiskar som lever i alla världens hav. Prickfiskar finns i enorma mängder, och lever på djup från 200 – 1000m. Där är det lite solljus och lite plankton.

Prickfiskarna har fått sitt namn från de som ljusorganer de har på sidan och på underkroppen. Prickarna fungerar som kammoflague, och hjälper fiskarna att undgå rovdjur.

Prickfiskarna är kända för sina vertikala stigningar, under natten simmar de upp till ytan för att äta plankton, och före dagsljuset kommer är de tillbaka på djupare vatten. Mikroplast kan lätt förväxlas med plankton ( storlek mindre än 5 mm) och eftersom vattnet på ytan nu för tiden innehåller mycket mikroplast är det en stor del av prickfiskarnas diet. Når fiskarna äter plast får de inte någon näring, och platsen kan bli liggande fast i magsäcken och tarmsystemen så att fisken efter ett tag svälter ihjäl.

Det är inget kommersiellt fiske efter prickfiskar, men de spelar en viktig roll i de marina ekosystemet för att de är mat till större fiskar så som val, pingviner och bläckfiskar. Om prickfiskarna försvinner kommer det få stora konvekvenser för näringskedjorna i havet.

I stafetten är eleverna prickfiskar på jakt efter mat. De måste simma upp till ytan för att hitta plankton, men istället kanske de råkar fånga mikroplast. Plasten de äter är bara onödigt för dem, men de måste ta med sig den vidare för den kan inte brytas ned i magen. Om fisken får i sig för många plastbitar dör den av svält. Därför måste eleverna bära med sig plasten de plockar, och lagen som hittar mer plast än mat mister deltagare.

Aktiviteten är upprättad av Algalita Foundation och översatt av Forskarfabriken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *